יישום אריחים מסדרות ייצור שונות


מעבר לליקויים הרבים שחוזרים על עצמם בכל הבדיקות ישנם מספר ליקויים מהותיים יותר אשר חוזרים על עצמם מספר לא מבוטל של פעמים ונדרש לתת עליהם את הדעת. דוגמא לליקוי מסוג זה הוא יישום אריחים מסדרות (אצוות) ייצור שונות.

ייצור אריחים הוא תהליך מורכב אשר כולל בין היתר תהליכים של כבישה וצריפה (שריפה) בתנורים מיוחדים בטמפרטורות גבוהות לזמן ממושך. אופן הייצור המורכב גורם לכך שכל סדרת ייצור שנכנסת לתנור תקבל גוון קצת שונה, מה שאומר לצורך העניין שגם אם אתם ושכיניכם בחרתם את אותו דגם של אריח בדיוק, בפועל יהיה הבדל בגוון בין האריח שתראו אצלכם בדירה לבין האריח בדירה של השכן. חשוב לציין שההבדלים הם לא מהותיים וניתן להבחין בהם רק כאשר האריחים נמצאים אחד ליד השני. עם זאת כאשר מרצפים אריחים מסדרות ייצור שונות אחד בסמוך לשני, מתקבל משטח שנראה לא אחיד והדבר מהווה ליקוי אסתטי משמעותי.

חלק מתפקידו של הקבלן הוא בין היתר לדאוג שבכל דירה יהיו מספיק אריחים מאותה הסדרה. במהלך הבנייה יכולים לקרות המון דברים בלתי צפויים כגון טעויות בביצוע מצד הרצף, שבירה של אריחים רבים בזמן שינועם לדירה, פירוק משטחים שלמים כתוצאה מרטיבות במצה הריצוף ועוד. בדיוק בגלל זה הקבלנים, אשר להם ניסיון רב בתקלות מסוג זה, מזמינים כמות עודפת של אריחים אשר אותם מכנים "פחת". נהוג לקחת פחת של 15%-20% ובאריחים במידות גדולות אף באיזורי ה30% על מנת למנוע מצב של מחסור באריחים והזמנה נוספת אשר עלולה להיות כבר מסדרה שונה, משמע הבדלי גוון על אותו משטח. זו האחריות הבלעדית של הקבלן לנהל נכון את מלאי הכמויות כך שכל המשטח יהיה מרוצף מאותה סדרת ייצור. במידה והקבלן לא ניהל נכון את תהליך יכול להיווצר מצב בו הוא ייאלץ להרים את כל ריצוף הדירה ולרצפה לגמרי מחדש. כמו כן במצב שכזה מדובר בעלויות גבוהות מצד הקבלן והוא לא ימהר לעדכן את הדיירים בליקוי (אסתייג ואומר שמנסיוני בבדיקת דירות רבות הקבלנים לא עדכנו את הדיירים בליקוי אך אין זה מחייב ואין ברצוני להכליל את כל הקבלנים), לכן חשוב שהדיירים יכירו את התופעה ויבצעו בקרה בנושא.

דוגמא למשטח שרוצף מאותו ריצוף אך מסדרות ייצור שונות:

במצב הנ"ל נדרש להחליף אריחים בגוון שונה לאריחים התואמים את שאר הריצוף מאותה סדרת הייצור. במידה ולא הושארה כמות אריחים מספקת מאותה הסדרה אני נוהג להציע לקבלן (באישור הדייר בלבד) לפרק את הריצוף בחדר הממ"ד לשימוש חוזר. הריצוף המפורק ייושם בחללי הדירה השונים אשר דורשים החלפה.הממ"ד ירוצף מחדש לרבות החלפת פאנלים בגוון זהה ככל האפשר לקיים ביתר הדירה.את הפירוק יש לבצע בעדינות הנדרשת ובעזרת ציוד וכלים מתאימים על מנת למנוע פגיעה באריחים המיועדים לפירוק והתקנה מחדש.

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא שישנם אריחים מסויימים אשר בהגדרה הם עם "שונות" גבוהה, זה בעצם חלק מהפן העיצובי שלהם. את כל סוגי האריחים חילקו בעצם ל4 קבוצות "שונות". "שונות" מסומנת באות v והיא נעה בין רמה 1 (ללא שונות כלל) לרמה 4 (שונות גבוהה מאוד). מומלץ לבדוק את טופס ההזמנה לריצוף ולוודא כי לא נכתב שם כי נבחר אריח ברמת שוני v3 ומעלה. במידה וכן נכתב אך לא הובהר הנושא לדייר במעמד ההזמנה/הוצג באולם התצוגה אריח אחד, על הדייר להסתייע בייעוץ משפטי. להלן טבלה שמדגימה את רמות ה"שונות" :